Frågor & Svar

Här hittar du svar på ofta förekommande frågor. Oavsett om det gäller frågor inför ett köp eller efteråt gällande garantier, installation och service, så hjälper vi dig med svar och information. Tveka aldrig att kontakta oss på Elon i Alingsås. Vi på Nolbyplan står alltid redo att hjälpa dig på bästa sätt!

Om jag är missnöjd och vill reklamera/returnera en produkt, hur går jag till väga?

För att få snabb och bästa service som möjligt så ber vi dig kontakta butiken omgående.

 

Mattias Rignell: 0322-665593
Andreas Steen: 0322-665594
Benny Sandgren: 0322-665595
Viktor Eld: 0322-663318

Utför ni värmepumpsinstallationer?

Vi förmedlar tjänsten, du gör klart ditt köp och betalar installationen hos oss så kommer en certifierad värmepumpsinstallatör och installerar pumpen.

Vad har jag för garanti på vitvaror?

Det är olika, man har ju alltid ett års garanti via konsumentköplagen men vissa leverantörer erbjuder fem års konsumentgaranti. Detta kommer då att framgå vid köp av produkten och på kundens kvitto.

Har jag öppet köp på min produkt?

Ja, om är varan oanvänd och förpackningen obruten. Fråga gärna i butik vad som gäller för vidare information om öppet köp på just din produkt.

Är det samma pris på nätet som i butik?

Ja. (Samma pris som Elon.se)

Kan man ringa till enskilda säljare?

Mattias Rignell: 0322-665593
Andreas Steen: 0322-665594
Benny Sandgren: 0322-665595
Viktor Eld: 0322-663318

Vad har ni för telefonnummer?

Ni kan ringa till vår telefonväxel på 0322-665590 för att sedan välja vidare.

Öppettider / Vad har ni för öppettider?

Vardagar har vi öppet från 10-18.
Lördagar har vi öppet mellan 10-14.
Söndagar har vi stängt.

Om jag beställer, när kan jag få min vara?

Har vi inte just din vara på lager så kontrollerar vi om varan finns på vårat centrallager i Örebro, om varan finns på centrallagret så är det två vardagars leveranstid.

Utför ni hembesök?

Vi utför hembesök för måttagning samt konsultering, vid köp av kök, tvättstuga, värmepumpar och i övriga fall där det kan kännas tryggt att en fackman sett över utrymmet.

Vad har ni för betalningsalternativ?

Vi tar emot de flesta betalkorten och är en kontantfri butik. Vi har även samarbete med Klarna som ger kunder möjlighet att delbetala eller få faktura.

Utför ni reparationer och lagar produkter?

Ja det gör vi. Vi har två erfarna och kompetenta servicetekniker som kan hjälpa dig med
service av vitvaror.

Du når:
Johan på 0322-653346
Emil 0322-653347

Hur beställer jag reservdelar?

Du beställer reservdelar genom leverantörens egna hemsidor. Här hittar du länkar till några utav våra vanligaste varumärken.

 

https://www.husqvarna-electrolux.se/
https://www.miele.se/
https://www.electrolux.se/
http://www.whirlpool.se/
https://www.cylinda.se/
https://www.grundig.com/sv-se
http://www.asko.se/
http://www.samsung.com/se
https://www.bosch-home.se/
https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/

Vem kan jag kontakta om jag har synpunkter?

Har du några synpunkter eller frågeställningar så kan du vända dig till vår butikschef Viktor. Ni når honom på 0322-663318

Hur kan jag själv se om en vara finns i lager?

Du kan kontrollera saldot i butik via Elons hemsida, du kan även ringa in till butik och höra om just din vara finns i lager. Telefonnumret är: 0322-66 55 90

Kan jag ringa in en beställning och göra klart mitt köp över telefon?

Ja, du kan ringa in till butiken och göra klart allt inklusive betalning med hjälp av vår fördelaktiga samarbetspartner Klarna.

Har ni egna installatörer?

Ja. Vi har sex installatörer på heltid.

Säljer ni kök?

Ja nu säljer vi även kök. Boka gärna tid med vår köksexpert Sofia! Klicka här för bokning.

Kan jag få min vara installerad/levererad?

Ja. Mot en kostnad så tar vi hand om allt från avställningar till leverans och installation
(Till befintlig ledning)

Varför ska jag välja ett kök från Bäcklunda?

Nordisk design, kvalitet, förmånligt pris, lokalt och tryggt och med kort leveranstid dessutom. Med över 50 års erfarenhet av vitvaror vet vi på ELON i Alingsås vad som är viktigt i ett kök; vilka lösningar som förenklar, förhöjer och får ditt vardagspussel att omvandlas till en harmonisk helhetsbild. Köket Bäcklunda har tagits fram av ELON för just allt detta.

Kan jag montera mitt kök själv?

Absolut. Bäcklundakök är framtaget för att det ska vara tydligt, enkelt och smidigt.

Har ni egna montörer?

Vi har nära samarbete med erfarna och skickliga hantverkare som löser hela monteringen.

Kostar ett köksmöte något?

Det kostar inget alls att ta del av vår kunskap, detta är alltid helt gratis hos oss. Men en förutsättning för att vi ska sätta ihop ett förslag till er är att ni hittar en lucka i vårt sortiment som ni fastnar för och som vi kan bygga vidare på.

Behöver vi vara förberedda inför ett köksplaneringsmöte?

Nedan ser ni de punkter som är bra att ha med sig in i ett möte med vår köksexpert:

  • Mått på köket, längd, bredd och takhöjd samt placering av vatten/avlopp och fläkt.
  • Annan relevant information som fönster, dörrar/öppningar och elements placering samt om det finns något annat som måste tas hänsyn till.
  • Gärna foton på befintligt kök
  • En fundering på vad ni har för ungefärlig budget att lägga på respektive snickerier, bänkskivor, maskiner samt arbete
Hur bokar jag tid för en köksplanering?

Det gör du genom att klicka på följande länk: BOKA TID MED KÖKSEXPERT

Är skåpen monterade eller kommer de i platta paket?

Köket levereras i platta paket som är enkla att lasta och frakta, vilket också gör att produkterna levereras på 3-5 dagar.

Vilka garantier har ni?

Bäcklunda är ett kvalitetskök och därför ger vi hela 25 års garanti på utvalda delar. I 25 års-garantin ingår gångjärn, lådfunktioner, skåpstommar, socklar och täcksidor, vilket är de delar som slits mest på ett kök. För resterande produkter gäller 5 års reklamationsrätt enligt Konsumentverkets rekommendationer. Garantin gäller vid normal användning från leveransdatumet.

Hur lång är leveranstiden för ett kök?

Bäcklundas sortiment finns på vårt centrallager, vilket gör att produkterna levereras på 3-5 dagar och transporteras på ett tryggt och säkert sätt.

Vad kostar ett kök?

Priset på ditt nya kök beror självklart på många saker och kan variera mycket beroende på materialval, utrustning, storlek samt vitvaror.

Jag kan inte vara hemma på avtalad tid!
  • Privatkonsument Kontakta butiken.
  • Förvaltning, Kontakta orderavdelningen.

    Kontaktuppgifter hittar du på våran hemsida.

Jag har en fråga gällande installationen som gjorts hos mig!
  • Privatkonsument Kontakta butiken.
  • Förvaltning, Kontakta orderavdelningen.

Kontaktuppgifter hittar du på våran hemsida.

Jag behöver komma i kontakt med installatören som varit hos mig!
  • Privatkonsument Kontakta butiken.
  • Förvaltning, Kontakta orderavdelningen.
    Kontaktuppgifter hittar du på våran hemsida.
När kommer ni?
  • Privatkonsument, Kontakta butiken.
  • Förvaltning, Kontakta orderavdelningen.
    Kontaktuppgifter hittar du på vår hemsida.
Vem ringer jag när jag behöver hjälp/service?
  • Kontakta oss. Om det inte innefattas av garantin, då kontaktar du tillverkaren, kontaktuppgifter hittas vanligen på deras hemsida.
    ha alltid ditt kvitto, produktnummer och serienummer tillgängligt då det är vanligt att dom frågar efter det i steg 1.
Kylen/frysen blir inte tillräckligt kall?
  • Följ instruktionerna i användarmanualen, det bör finnas ett felsökningsschema, dom flesta felen brukar gå att åtgärda via felsökningsguiden.
Tvätten torkar inte i tumlaren?

Följ instruktionerna i användarmanualen, det bör finnas ett felsökningsschema, dom flesta felen brukar gå att åtgärda via felsökningsguiden.

Min diskmaskin/Tvättmaskin tömmer inte riktigt?

Följ instruktionerna i användarmanualen, det bör finnas ett felsökningsschema, dom flesta felen brukar gå att åtgärda via felsökningsguiden.

Vad omfattas inte av garantin?
  • Normalt slitage
  • Skador orsakade avsiktligt eller genom oaktsamhet, genom underlåtenhet att följa bruksanvisning, felaktig installation eller anslutning till fel spänning, skador orsakade genom kemisk eller elektrokemisk reaktion, rost, korrision eller vattenskador som omfattar men inte begränsar till skador orsakade av tillförsel av vatten med onormal kalkhalt samt skador orsakade av onormala miljöförhållanden.
  • Förbrukningsvaror tex batterier och lampor.
  • Icke-funktionella och dekorativa delar som inte påverkar normalt bruk av vitvaran inkl. repor och eventuella färgskillnader.
  • Oavsiktliga skador orsakade av främmande föremål eller ämnen vid rengöring eller rensning av filter, dräneringssystem eller tvätt-/diskmedelsfack.
  • Skador på följande delar: keramiskt glas, tillbehör, över och underkorgar, bestickskorgar, tillförsel-och avloppsledningar, tätningar, lampor och lampskydd, displayer, vred, höljen och delar av höljen.
  • Reparationer som inte utförts av garantiservice eller om reservdelar än originaldelar har använts.
  • Reparationer orsakade av felaktig installation eller installation som ej har utförts enligt anvisningar.
  • Användning av vitvaran i ett professionellt sammanhang, dvs ej för hemmabruk.
  • Transportskador. Om en kund själv transporterar produkten hem till sig eller till någon annan adress svarar kunden själv för eventuella skador som kan uppstå under transporten.

    Ovanstående bestämmelser anknyter till och kompletteras av Konsumentköplagen.

Har jag garanti kvar på produkten?
  • Kontakta tillverkaren, kontaktuppgifter hittas vanligen på deras hemsida.
    ha alltid ditt kvitto, produktnummer och serienummer tillgängligt då det är vanligt att dom frågar efter det i steg 1.
Garantifrågor på produkter?
  • Kontakta tillverkaren, kontaktuppgifter hittas vanligen på deras hemsida.
    ha alltid ditt kvitto, produktnummer och serienummer tillgängligt då det är vanligt att dom frågar efter det i steg 1.
Boka tid för installation

Bästa sätt att boka tid för installation är att använda dig av vår bokningsfunktion.

Beskriv ditt ärende och välj kontaktperson, så återkommer vi med bekräftelse på din bokning. Klicka här för bokning!

Vi ses!

Hur tar jag mått på mitt gamla kök?

För bästa exakthet, ladda ner vår manual som beskriver steg-för-steg hur du ska göra för att få mest exakta mått, innan du besöker oss.

Kontakta gärna vår köksexpert på antingen telefon eller mail:

Telefon: 0322 - 11 22 33

Mail: [email protected]

 

Eller boka in tid direkt genom att klicka på den blå knappen längst upp till höger!

Vill du ha hjälp av vår köksexpert? Boka möte

Blog

Events
En hälsosam tradition värd namnet!

Den 13:e oktober var det dags för årets stora löparfest i Alingsås, Lights in Alingsås. Vi deltog som sponsor och det tål att sägas igen,...

Läs mer
Mat & Dryck
Göra egen glögg!

Det är svårt att tro det, men snart är julen här! Till dessa tider hör både mat, dryck och fest. Något som jag nästan tycker...

Läs mer
ELON I ALINGSÅS

Vi på Elcomfortgruppen i Väst AB driver Elon i Alingsås och strävar efter att alltid ligga i framkant i branschen. Vi vill vara det självklara alternativet när du behöver vitvaror, ett nytt kök, eller den senaste läckra köksmaskinen. Läs mer om oss